22 Disember 2010

Main masak2 lagi

Kali ni aku nk share resepi wat donut, simple jer buat..seriyes sedap & gebu..xcaye, blh cuba..

Bahan2 nk buat Donut gebus
-stgh paket yis/mauripan atau seumpamanya
-2 sudu susu manis
-2 sudu susu tepung (aku cilok anak aku punya huhuhu)
-1 sudu butter
-stgh cawan air suam
-2 cawan tepung
-stgh cawan gula(wat salji)

method:
mula2 ye puan2, campurkan skali yis, air suam, susu2, butter kacau kejap-biarkan dalam stgh jam. agak2 dh berbuih, blh humban tepung dlm adunan tadi. pastu uli lah sampai tepung tu tak melekat kat tangan (pastikan kuku dipotong dulu ye), juga harus prepare tepung lebih, agak2 cam lembik melekat lg kt tangan, boleh tambah lagi tepung tu..jgn sampai keras boleh baling dinding sudah hahaha. pastu canai, tekap..if uols xder acuan tekap donut, boleh guna cawan n tudung botol heehehe, takpon buat bulat2, leper pastu cucuk ngan jari jadi lubang hahaha..pas tekap,tunggu dalam stgh jam or dh nampak kegebuan, boleh la goreng..mase goreng nih, api kena sdang2 okeh.balik2kan selalu sampai jd kekuningan..pastu angkat, humban dalam gula blend..siap...if uols nk wat frozen, goreng kejap jer la yer..aku suka wat frozen, anak2 n en. razman suke makan donut, time dorang nk, zassss dh ade dpn mate hehehe

ni aku tepek donut gebusku...layannnnn


after tekap



after goreng

ini lah hasilnye


penggemar donut gebu

skali dorang makan 3 ketul, haruslah nk tambah lg, mama cakap nanti malam karang pulak. malam dorang mintak lagi..aiseyman nampaknye peti ais kena wat stok byk2 ini donut..

sekian entry donut..nanti tuan tanah wat entry lg tentang masak2..tata

p/s; aku plan nk wat donut utk mesyuarat surau malam ni, mintak2 sempat sambil berperang dgn 3 org budak bertuah ni..tata

2 ulasan: